ضروری ترین تجهیزات مهد کودک چیست؟

باید اعتراف کرد که مهد کودک ها به عنوان خانه دوم کودکان ما، تأثیر اصلی را روی شکل گیری تخیل و خلاقیت آنها دارند. در حقیقت، خانه بازی کودکان، با در اختیار گذاشتن بهترین امکانات و تجهیزات مهد کودک خلاقانه، کودکان شما را برای ورود به مدرسه و یادگیری بهتر آماده می کنند؛ با این شرایط، این سؤال ذهن بسیاری از اولیا، مربیان و نیز علاقه مندان به تأسیس خانه بازی را به خود مشغول می کند که بهترین مهد کودک چه ویژگی‌هایی دارد؛ یا به عبارت دیگر ضروری ترین تجهیزاتی که مهد کودک و یک خانه بازی مناسب باید داشته باشد، چیست؟ این مقاله، به این سؤال به طور کامل پاسخ خواهد داد.   

10 مورد از ضروری ترین تجهیزات مهد کودک

اگر شما به دنبال فهرست ضروری ترین تجهیزات مهد کودک هستید؛ به احتمال زیاد به تأسیس مهد کودک علاقه دارید یا به عنوان یک پدر یا مادر، می‌خواهید اطلاعات بیشتری درباره یک مهد کودک ایده‌آل کسب کنید. در هر صورت، قبل از اینکه با لیست تجهیزات مهد کودک آشنا شوید، ضروری است که با شرایط تاسیس مهد کودک آشنا شوید؛ این یعنی باید بدانیم که در چه شرایطی به یک مهد کودک مجوز می دهند. بدین شکل می توانیم هر مهد کودکی را از نظر کیفیت خدمات و امکانات مقایسه کرده و بهترین مورد را برای ثبت نام کودک خود، انتخاب کنیم. 

با این حال، اگر شما به دنبال این هستید که یک مهد کودک هیجان‌انگیز و ایده‌آل برای کودکان تأسیس کنید، بهتر است ابتدا شرایط مجوز مهد کودک را مطالعه کرده و سپس روی آماده کردن تجهیزات مهد کودک تمرکز کنید. در ادامه به 10 مورد از ضروری ترین تجهیزات مهد کودک اشاره خواهیم کرد.

  1. کفپوش

یکی از اصلی ترین تجهیزات مهد کودک و  وسایل خانه بازی که امنیت و سلامت کودکان را تضمین می کند، کفپوش است. اگر بدانید که کودکان شما در مهد کودک ها چقدر جست و خیز کرده و آزادانه حرکت می کنند، دیگر هرگز نمی توانید مهد کودک بدون کفپوش را تصور کنید. ممکن است بعضی از مهد کودک ها برای کنترل درآمد مهد کودک، از این مورد ضروری چشم پوشی کنند، در این صورت این وظیفه شما است که داشتن کفپوش را گوشزد کنید. کفپوش ها بسیار نرم و انعطاف پذیر هستند و در صورت زمین خوردن کودکان، جلوی آسیب فیزیکی به آنها را می گیرد.

  1. دیوارپوش

دیوارپوش نیز به همان اندازه کفپوش ها اهمیت زیادی دارد و جزو ضروری ترین تجهیزات مهد کودک است. زمانی که کودکان شما به خاطر سرعت زیاد هنگام دویدن، به دیوار برخورد می کنند، بهترین تجهیزاتی که جلوی آسیب رسیدن به سر آنها را می گیرد، دیوارپوش ها هستند. برای آن دسته از افرادی که می خواهند بدانند تاسیس مهد کودک چقدر سرمایه می خواهد، بررسی قیمت کفپوش ها و تجهیزات مهد کودک ضروری است. اگر قصد تاسیس مهد کودک را دارید، هرگز از خرید دیوارپوش، غافل نشوید. 

  1. میز و صندلی

میز و صندلی راحت و استاندارد، به کودکان این فرصت را می دهد که برای ساعت های نسبتاً طولانی بنشینند و از بازی هایی مثل خمیربازی، ساخت کاردستی، بازی های فکری و حتی نقاشی و طراحی لذت ببرند. جنس و ارتفاع میز و صندلی باید به گونه ای باشد که کودکان احساس خستگی و یا کمر درد روی آن نداشته باشند. رنگ میز و صندلی نیز باید متناسب با دنیای فانتزی کودکان بوده و کاملا شاد و پرانرژی باشد. خوب است بدانید که توجه به رنگ، دیزاین و معماری محیط مناسب برای کودکان، بخش مهمی از ضوابط طراحی معماری مهد کودک را شامل می شود. 

  1. قفسه و کمد

در هر مهد کودکی، باید جایی امن و سالم برای نگهداری از وسایل کودکان وجود داشته باشد. در این صورت، کودکان علاوه بر یادگیری انضباط کاری و استقلال فردی، یاد می گیرند که از بعضی لوازم شخصی خود به خوبی نگهداری کنند. قفسه های مهد کودک، باید ساختاری جذاب با رنگ بندی کاملا شاد داشته باشد؛ همچنین باید جوری طراحی شوند که با قد کودکان سازگاری داشته باشد.

  1. تاب و سرسره

یکی از تجهیزات مهد کودک که برای بازی کودکان بسیار ضروری است، تاب و سرسره است. کودکان به طرز باورنکردنی عاشق تاب بازی و سر خوردن از روی سرسره هستند. این وسایل بازی را می‌ توان بهترین تجهیزات برای تقویت بازی های فردی و افزایش نشاط در روحیه کودکان به شمار آورد. یکی از بهترین انواع تاب و سرسره که فضای کمی هم اشغال می کند، نمونه های تاشو هستند. 

  1. دیوار صخره نوردی

دیوار صخره نوردی، عضلات کودکان را تقویت کرده و به بهبود متابولیسم بدن آنها کمک می کند. اگر کودک شما از جثه ضعیفی برخوردار است یا خیلی زود خسته می شود، دیوار صخره نوردی بهترین گزینه از تجهیزات مهد کودک برای فرزند شما است. 

  1. لوازم تحریر 

جزو اصول اولیه یک مهد کودک استاندارد، داشتن لوازم تحریر باکیفیت است. کودکان باید بتوانند در مهد کودک، استعداد خود را در نوشتن و نقاشی کردن بروز دهند و این کار فقط با وجود لوازم تحریر مناسب امکان پذیر است. 

لوازم تحریر باکیفیت و متنوع، تخیل کودکان را نیز تقویت می کند و به آنها کمک می کند، ایده هایی که در ذهن دارند را خیلی راحت روی کاغذ پیاده کنند. 

  1. تجهیزات کمک های اولیه

یک خانه بازی استاندارد باید برای شرایط اورژانسی پزشکی کودکان، آمادگی کامل داشته باشد؛ به همین دلیل، داشتن جعبه کمک های اولیه و تامین سلامتی کودکان جزو ابتدایی ترین شرایط تأسیس مهد کودک است. علاوه بر این، در مهد کودک، باید افرادی حضور داشته باشند که کار با لوازم موجود در جعبه کمک های اولیه را بلد باشند. 

  1. خانه مشاغل

کودکان ما در حقیقت آینده سازان جامعه هستند و هرکدام از آنها در یکی از مشاغل حرفه ای، مشغول خواهد شد. به همین دلیل، خانه مشاغل را می توان یکی از بهترین تجهیزات مهدکودک نام برد که استعداد و علاقه کودکان را به خوبی نشان می دهد. وسایل خانه مشاغل، شامل اسباب بازی های یونیت پزشکی، باجه گل فروشی، مهندسی و غیره می شود و هرکدام از آنها یک بسته کاربردی از چند وسیله را در بر می گیرد. 

  1. فضای سبز و آزاد

شاید خیلی نتوان فضای سبز را به عنوان یکی از تجهیزات ضروری مهد کودک قلمداد کرد، اما اهمیت آن به حدی زیاد است که نمی توان از آن صرف نظر کرد. بازی کردن و فعالیت در یک فضای بسته، می تواند در بلند مدت روی روحیه کودکان تاثیر منفی بگذارد. برای جلوگیری از این اتفاق، بهتر است خانه بازی کودکان به فضای آزاد و یا فضای سبز مجهز باشد. شاید داشتن فضای سبز، هزینه تاسیس مهد کودک را افزایش دهد؛ در این صورت افرادی که به تاسیس خانه بازی علاقه دارند می توانند از وام برای تاسیس مهد کودک بهره مند شوند. 

برای تأسیس مهد کودک، از کجا شروع کنیم؟ 

اگر می خواهید یک خانه امن و آرامش بخش برای کودکان تاسیس کنید؛ بهتر است از همان ابتدا، کاملاً اصولی و قانونی حرکت کنید. تنها در این صورت است که می توانید به اهدافی که در سر دارید برسید؛ هم به رشد و پیشرفت کودکان کمک کنید و هم خودتان به درآمد مناسب برسید. البته در این راه، سختی هایی مثل دریافت مجوز مهد کودک پیش پای شما خواهد بود؛ اما برای این مشکل هم راه حلی وجود دارد! شما می توانید مجوز کار خود را از مراکز و افرادی که به فروش مجوز مهد کودک اقدام می کنند، بخرید. توجه داشته باشید برای دریافت مجوز مهدکودک بهتر است خودتان اقدام نمایید.

جمع‌بندی؛ مهد کودک، خانه مشترک کودکان و مربیان

مهد کودک ها قبل از آنکه جایی شبیه یک خانه بازی باشند، خانه مشترک مربیان و کودکان هستند. هم کودکان و هم مربیان و مدیران مهدکودک، بخش مهمی از زمان خود را در این مکان سپری می کنند؛ بنابراین طراحی استاندارد آن و فراهم کردن بهترین تجهیزات مهد کودک، تاثیر مستقیمی بر روحیه و نشاط کودکان و مربیان خواهد داشت. با این شرایط، بهتر است پس از آنکه مدارک لازم برای تاسیس مهد کودک را فراهم کردید، روی ایده های خلاقانه برای تاسیس یک مهد کودک ایده آل فکر کنید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.