شرایط تاسیس خانه بازی کودک چیست؟

برای تاسیس خانه بازی کودک باید در کنار داشتن مدرک مورد نظر، از نظر مدیریت و روانشناسی نیز تبحر بالایی داشته باشید. چرا که اداره فضایی که در آن کودکان قرار است بازی کنند و در آن بیاموزند، شرایط ویژه ای باید در بر داشته باشد. در ادامه شرایط تاسیس خانه بازی کودک را با جزییات بیشتری بررسی خواهیم کرد.

تاسیس خانه بازی کودک

راه اندازی خانه بازی برای کودکان یکی از بهترین کارهایی است که می تواند به رشد کودکان از لحاظ جسمی و روحی کمک کند. کودک با بازی کردن خود را پیدا می کند. می تواند با دیگران ارتباط برقرار کند و مهارت های مختلفی در او رشد کند. مهارتی های حرکتی، تصمیم گیری، قدرت تجسم و تفکر، میزان تمرکز و اندیشیدن در او به رشد درست کودک کمک شایانی می کند. اما، ساخت خانه بازی کودک مراحل مختلفی دارد. اولین مرحله کسب مجوز خانه بازی کودک است که شرایط وخصوص به خود را دارد.

مجوز تاسیس خانه بازی کودک را از چه ارگانی باید پیگیری کرد؟

دریافت مجوز که یکی از شرایط تاسیس خانه بازی کودک است، فعالیتی نوپا است. به همین دلیل، هنوز ارگان خاصی مسئولیت آن را به کمال برعهده نگرفته است. یعنی در هر شهری که قرار دارید، بهتر است به شهرداری، اداره اصناف، بهزیستی، وزارت ارشاد یا تربیت بدنی شهر خود مراجعه کنید. در این میان، بهزیستی‌ها ارگانی هستند که مسئولیت مجوز دادن به مهد کودک‌ها را بر عهده دارند. پس، به نظر می رسد که بهتر است درگام اول، به این ارگان مراجعه کنید. اما، برای دریافت مجوز نیز باید شرایط دریافت مجوز را مهیا کنید که به شرح زیر است.

شرایط اخذ مجوز تاسیس خانه بازی کودک

  • مسئول فنی خانه بازی کودک باید دارای مدرک کارشناسی مرتبط باشد.
  • داشتن سابقه کار مرتبط یکی از المان هایی است که می تواند در دریافت مجوز تاسیس خانه بازی کودک بسیار کمک کننده باشد.
  • در صورت نداشتن سابقه کار، باید مدرکی که نشان دهد که شما دوره مربوط به آموزش کودک را گذرانده اید را ارائه دهید.
  • تمامی مسئولان، کارمندها و مربیان داخل خانه بازی کودک باید خانم باشند.
  • تعداد مربیان مشغول به کار در خانه بازی فاکتور مهمی است. به ازای هر 10 کودک باید یک مربی وجود داشته باشد.
  • داشتن تابعیت جمهوری اسلامی
  • عدم سوء پیشینه کیفری و قضایی
  • داشتن سلامت روحی و جسمی مورد تایید پزشک تعیین شده
  • عدم اعتیاد
  • اعتقاد به اسلام یا یکی از ادیان ثبت شده در قانون اساسی

مدارک لازم برای تاسیس خانه بازی کودکان

  • کارت شناسایی به همراه سوابق تحصیلی و کاری
  • داشتن تابعیت از جمهوری اسلامی و داشتن شرایط سنی حداقل 25 سال و حداکثر 65 سال
  • اصل و کپی تمام صفحات شناسنامه و آخرین مدرک تحصیلی که حداقل مدرک تحصیلی باید لیسانس باشد.
  • اصل و کپی کارت ملی و 4 قطعه عکس 4*3
  • اصل و کپی کارت پایان خدمت برای آقایان
  • اصل فرمی پرشده مبنی بر درخواست تأسیس خانه کودک
  • ارائه یک پروپوزال یا طرح توجیهی در 2 صفحه برای اثبات چرایی این مسئله که چرا به تاسیس خانه بازی کودک اقدام کردید.
  • با داشتن حداقل 5 سال سابقه با مدرک دیپلم در رشته مرتبط می توانید این موسسه را تاسیس کنید. اگر مدرک مرتبط نداشته باشید، باید سابقه کاری معادل 10 سال داشته باشید تا مجوز برای شما صادر شود.

هزینه تاسیس خانه بازی کودک

قبل از اینکه شرایط تاسیس خانه بازی کودک را بررسی کنید، بهتر است ابتدا از میزان بودجه ای که برای تاسیس این موسسه قرار است در نظر بگیرید مطلع باشید. این هزینه ها شامل دریافت مجوز، هزینه تبلیغات، هزینه اجاره یا خرید فضای اولیه، وسایل خانه بازی، هزینه حقوق پرسنل، هزینه های جانبی چون آب و برق و گاز و بسیاری موار دیگر است. در حالت کلی می توان گفت که تاسیس خانه بازی کودک و تجهیزات خانه بازی هزینه ثابتی ندارد و این هزینه به فاکتورهای متعددی وابسته است.

روند تاسیس خانه بازی کودک با کمک هزینه دولتی

می توانید از حمایت های دولتی مانند وام و تخفیف های مختلفی که برای احداث این فضاها در شهر درنظر گرفته می شود، استفاده کنید. برای این کار می توانید به شهرداری شهر مورد نظرتان مراجعه کنید. بعد از ارائه مدارک لازم، مجوز دریافت شده برای تاسیس خانه بازی، وام مورد نیاز را دریافت کنید. توجه کنید که دریافت وام یک پروسه زمان بر است. به همین دلیل باید در این مسیر به اندازه کافی صبور باشید تا به هدف والای خود یعنی رشد کودکان دست پیدا کنید.

روند تاسیس خانه بازی کودک با هزینه شخصی

اگر بخواهید با هزینه شخصی به تاسیس خانه بازی کودک اقدام کنید، طرح توجیهی مناسبی را تهیه کنید. برا یتهیه این طرح بهتر است از چندین مشاور که در این زمینه تبحر دارند مشاوره بگیرید. وسایل مورد نیاز را تهیه کنید و با مجوزی که در دست دارید کارتان را شروع کنید.

طراحی فضای خانه بازی کودک

رعایت ایمنی یکی از اساسی ترین اصول پایه در ایجاد خانه بازی برای کودک است. جایی که خانواده ها با خیال راحت فرزندشان را در اختیار شما و وسایل بازی که تهیه کرده اید می سپارند. در کنار ایمنی، خلاقیت به کار رفته در تهیه انواع وسایل بازی که به رشد بیشتر کودک منجر شود، یکی دیگر از شاخصه های مهم در تعیین شرایط تاسیس خانه بازی کودک به شمار می رود. معمولا کودکان در بازه سنی بین 2 تا 12 سال از این فضا استفاده می کنند. به همین دلیل، وسایل بازی بر اساس این معیار تعیین می شود.

  • برای داشتن یک طراحی بهینه، ابتدا باید فضای بازی گروه های سنی مختلف از هم مجزا باشد. تا کودکان بزرگتر به سبب بازیگوشی به خردسالان آسیب وارد نکنند. به همین دلیل، گروه خردسال که بین 2تا 5 سال و کودک که بین 5 تا 12 سال دسته بندی می شوند، در محیط بازی جدا بازی می کنند.
  • وسایل بازی باید متناسب با گروه سنی خردسال و کودک دسته بندی شود.
  • کف سالن باید با تاتامی به عنوان کفپوش و ضربه گیر پوشش داده شود. هر چند وقت یکبار هم سلامت این نوع کفپوش ها باید چک شود.
  • ارتفاع وسایل باید متناسب با سن خردسال و کودک دسته بندی شود. استفاده از نرده و حفاظ برای وسایل دارای ارتفاع یک الزام است.
  • فاصله بین وسایل قرار گرفته شده در محل بازی برای ایمنی بیشتر کودکان باید رعایت شود.
  • وسایل بازی مانند الاکلنگ و سرسره باید به دور از باقی وسایل باشد تا آزادی عمل کودک را نگیرد و از برخورد سایر کودکان با سایر بچه یا وسایل هنگام بازی جلوگیری کند.
  • تاب های نصب شده در خانه بازی باید حداقل دو حفاظ داشته باشند و با استفاده از فوم سطح فرودی نرم را برای کودک فراهم کنند.

شرایط کلی تاسیس خانه بازی کودک

در دنیای امروز که زندگی بچه ها بر خلاف گذشته در کوچه با دوستان متعدد شکل می گرفت، تغییر مسیر داده است. شرایط به گونه ای رقم خورده است که کودک بیشتر وقتش را در خانه های آپارتمانی می گذراند بدون اینکه دوستی داشته باشد. ارتباط اجتماعی اش را گسترش دهد و بچگی را زندگی کند. به همین دلیل، تاسیس فضای بازی همچون خانه بازی برای کودک امروز امری ضروری است تا کودک بتواند رشد بهتری داشته باشد. از چارچوب خانه بدور باشد و روابط اجتماعی اش گسترش پیدا کند. اما، نکته مهم این است که شرایط تاسیس خانه بازی کودک را حتما رعایت کنید.

در کنار توجه به درامد خانه بازی کودک باید ایمنی وسایل بازی حتما هر چند وقت یکبار چک شود. اگر وسایل دسته دوم تهیه می کنید به بریدگی ها، تیز نبودن لبه وسایل و مانند آن توجه کنید. سعی کنید از وسایلی چون سرسره های بادی، چرخ و فلک و کلبه کودک استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.