راه اندازی خانه بازی [راهنمای گام به گام]

زندگی شهری و همچنین آپارتمان نشینی مانع بازی آسان و آزاد کودکان در کوچه و خیابان شده است و این سبب شده تا بچه ها نتوانند به آسانی با دوستان خود در ارتباط باشند. این امر جوانب منفی بسیاری دارد که بر سلامت کودکان نیز اثر گذار است و این والدین را نگران کرده است. می توان با تاسیس خانه بازی کودک جای کوچه و خیابان های خاکی قدیمی را برای کودکان پر کرد و شرایط بازی های مهیج را برای آن ها در تجهیزات خانه بازی فراهم ساخت. اگر شما هم می خواهید کسب و کار مفیدی تاسیس کنید، راه اندازی خانه بازی یک کار آفرینی عالی است که شما می توانید با توجه به نیاز جامعه ایجاد نمایید. در ادامه به مراحل کامل راه اندازی و ساخت خانه بازی کودک خواهیم پرداخت.

مراحل راه اندازی خانه بازی کودک

اگر برای راه اندازی خانه بازی مصمم هستید در این قسمت به طور کامل به مراحل تاسیس و راه اندازی آن خواهیم پرداخت.

مرحله اول : طرح توجیهی راه اندازی مهد کودک

در مرحله ی اول شما باید نقشه راه خود را بدانید و از اموری که می خواهید انجام دهید آگاه باشید. این امر همان طرح توجیهی است.

طرح توجیهی برای مهد کودک چیست؟

طرح توجیهی به طور کلی یک گزارش است که شما در آن تمامی جوانب را می سنجید و همچنین مسئله ی خود را توجیه می کنید و سپس اعلام می کنید که از نظر مالی و فنی در بازار موفق خواهید شد یا نه. در طرح توجیهی مواردی را باید بررسی نمایید که موارد زیر را شامل می شود.

  • بازار را مطالعه نمایید: یکی از مواردی که در این طرح باید به آن توجه کنید این است که در اطراف محلی که شما برای راه اندازی خانه بازی در نظر گرفته اید چه خدمات و مراکزی وجود دارد. همچنین باید فرهنگ آن محل را بررسی کنید تا متوجه شوید در فرهنگ والدین آن محل ، تاسیس خانه بازی مفید است یا خیر.
  • مسائل فنی را بررسی کنید: یکی دیگر از مواردی که حتما باید مورد بررسی قرار دهید این است که تجهیزات زمین آن محل در چه اندازه است؟ وسایل و ابزار آلات مورد نیاز شامل چه مواردی است و انتقال آن ها به محل تاسیس آسان است؟ همچنین باید آن محل را در فصل های مختلف بسنجید و مورد بررسی قرار دهید.
  • مسائل مالی را بررسی کنید: شما باید به طور حدودی هزینه ی محل و نظافت و همچنین پرسنل را اطلاع داشته باشید. همچنین باید بدانید که درآمد خانه بازی کودک چقدر است و چه زمانی این سود دهی آغاز می شود. یعنی شما باید بدانید که می توانید زمان سود دهی هزینه ها را متحمل شوید؟ شما تنها با آینده نگری می توانید در بیزینس موفق شوید.

مرحله دوم : اخذ مجوز برای خانه بازی کودکان

راه اندازی خانه بازی مراحل و گام های اداری بسیاری دارد. به همین دلیل به شما توصیه می شود در ابتدای کار برای گرفتن مجوز خانه بازی کودک اقدام نمایید. برای محل اخذ این مجوز می توانید از شهرداری منطقه خود سوال نمایید و اگر جوابی دریافت نکردید می توانید از سازمان بهزیستی بپرسید. مراحل گرفتن این مجوز به طور میانگین بین یک تا چهار ماه زمان می برد.

مجوز نیز مانند دیگر موارد هزینه ای دارد و این هزینه در حدود دو میلیون است که این نرخ متعلق به سال هزار و چهارصد است. در کنار مدارک لازم برای تاسیس خانه بازی کودکان شما باید مدارکی برای اخذ مجوز این خانه ارائه دهید. در ادامه به طور خلاصه به این مدارک اشاره می کنیم.

  1. مدرک لیسانس که باید با یکی از رشته های روانشناسی کودک و مربی مهد و مدیر مهد و… مرتبط باشد.
  2. کارت پایان خدمت برای فردی که مورد نظر است.
  3. سلامت ذهنی و جسمی
  4. تابع جمهوری اسلامی و همچنین اعتقاد به یکی از دین های رسمی کشور
  5. سابقه ی کاری حداقل پنج سال در زمینه ی مرتبط

البته ممکن است که این شرایط و قوانین دچار تغییراتی شده باشد، بنابراین حتما به طور حضوری مراجعه فرمایید‌.

مرحله سوم : اجاره یا خرید ساختمان یا زمین

در این مرحله شما باید محل مورد نظر را تهیه نمایید که این مرحله بخش بزرگی از هزینه تاسیس خانه بازی را شکل می دهد. توصیه می شود که اگر بودجه مناسبی دارید محلی با متراژ کم تر ولی در منطقه ی مناسب که دسترسی به آن آسان است تهیه نمایید. در انتخاب محل خانه بازی باید به سه نکته توجه داشته باشید:

  • تجهیزات: یکی از مواردی که حتما باید به آن توجه داشته باشید تجهیزات خانه بازی است. بنابراین باید به امکانات ساختمان مثل سیستم سرمایشی و گرمایشی توجه کنید. همچنین بررسی کنید که در این ساختمان وجود آسانسور نیاز است؟ و توجه کنید که بخش بوفه و سرویس بهداشتی و اتاق بازی کودک و بخش مدیریت و بخش انتظار از هم جدا بوده و مشخص شده باشد.
  • موقعیت مکانی: یکی دیگر از مواردی که باید به آن توجه کنیم موقعیت مکانی مورد نظر است. شما باید توجه داشته باشید که کوچه های تنگ و مکان هایی که وسایل نقلیه به سختی دسترسی دارند، محل مناسبی نیستند. یعنی شما باید یک مکانی را انتخاب کنید که نیازی به تبلیغات بسیار برای دیده شدن داشته باشد. از ویژگیهای یک موقعیت مناسب می توان متراژ کافی و اتاق مناسب و همچنین آدرس مشخص و دسترسی آسان و در آخر فضای عبور زیاد را نام برد.
  • متراژ مکان: یکی از دیگر موارد بسیار مهم در تهیه زمین متراژ آن است که این مورد در شرایط تاسیس خانه بازی نیز عنوان شده است. شما باید با توجه به بودجه ای که دارید زمین را انتخاب کنید زیرا زمین با متراژ بالا به وسایل زیادی نیاز دارد و اگر بودجه کافی ندارید باید زمینی در حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ متر تهیه کنید که ۱۵۰ متر بیشتر توصیه می شود. حتما توجه کنید که محلی که انتخاب می کنید ستون نداشته باشد زیرا باید آن ستون را امن کنید.

همچنین شما می توانید برای کاستن از هزینه های ساخت این خانه از واگذاری خانه بازی بدست اشخاص دیگر استفاده نمایید.

 

مرحله چهارم : خرید وسایل بازی خانه کودک

در این بخش شما باید مواردی مثل قیمت وسایل و طراحی و مدل اتاق بازی را بررسی کنید. برای کسانی که خانه ی بزرگ دارند این امکان فراهم شده که خانه بازی اسباب بازی را تهیه کنند و در خانه خود خانه بازی بسازند. به دلیل گرانی وسایل کودک شما باید وسایل مهم و کاربردی را در اولویت خود قرار دهید. در ادامه به وسایلی که برای راه اندازی خانه بازی ملزوم است، می پردازیم.

  • یکی از وسایل دیوار پوش های جذاب است که فضای محیط کودکانه را زیبا می کند.
  • یکی دیگر از وسایل ضروری کف پوش های اصولی است که باید حتما وجود داشته باشند تا در صورت افتادن کودکان از ارتفاع آسیب نبینند.
  • استخر توپ چند ضلعی نیز از دیگر وسایل مورد نیاز در خانه بازی است که برای کودکان اوتیسم هم مناسب است و بازی مفرح و مهیجی است.
  • سرسره و تابی که مناسب قد کودکان باشد هم از وسایل ضروری است که می توان برای خروجی استخر توپ نیز استفاده کرد.
  • قفسه اسباب بازی از وسایل ضروری است زیرا هم برای نگه داری اسباب بازی مورد استفاده است و هم با استفاده از آن می توان مرتب بودن و جمع آوری اسباب بازی ها را به کودکان آموزش داد.
  • میز و صندلی برای کودکان نیز جزو واجبات خانه بازی است زیرا برای بازی های گروهی و نقاشی و حتی استراحت بچه ها مورد استفاده است.
  • تاتامی هم که همان کف پوشی است که از جنس فوم ساخته شده و زیبا است و برای ضربه گیری کودکان بسیار مناسب است، از ضروریت های یک خانه بازی کودک است.

مرحله پنجم : استخدام نیروی کاری

در مرحله ی پنجم که مرحله آخر است شما باید نیروی کار استخدام نمایید. شما ممکن است به دلیل مدیریت یک خانه بازی وقتی برای رسیدگی به کودکان نداشته باشید به همین دلیل باید از افرادی با تحصیلات بالا و داشتن دانشی مرتبط با این شغل و همچنین روحیه مرتبط با کودکان استفاده کنید. البته این افراد باید روحیه ی مسئولیت پذیری بالایی داشته باشند. به طور میانگین شما باید برای هر ده کودک در سالن بازی یک مربی در نظر بگیرید. به طور کلی یک خانه بازی مناسب به افراد زیر نیاز دارد:

  1. مدیر کل
  2. مدیر امور داخلی
  3. کارمند مخصوص ثبت نام
  4. مربیان آموزشی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.