مجوز خانه بازی کودک را چطور کسب کنم؟[گام به گام اخذ مجوز]

در دنیای امروز سبک زندگی اغلب آپارتمانی و شهری شده است و فضای کافی برای تخلیه انرژی کودکان موجود نیست. برای جبران این کاستی پارک ها و خانه های بازی به وجود آمده است و کار آفرینان با تاسیس خانه بازی کودک این فضا را برای بچه ها به وجود آورده اند. با استفاده از این پارک ها می توان ایده های زیادی را پیاده سازی کرد و با استفاده از درآمد خانه بازی کودک، این کار آفرینی را توسعه داد. راه اندازی این خانه مانند هر امر دیگری کار های اداری زیادی دارد که یکی از این کار ها اخذ مجوز است. شما تنها با گرفتن مجوز خانه بازی کودک می توانید این مجموعه را راه اندازی کنید.

شرایط اخذ مجوز خانه بازی کودک

در اکثر مواقع افراد فکر می کنند راه اندازی یک خانه بازی نیازی به مجوز ندارد اما ساخت خانه بازی کودک مانند هر فعالیت دیگری نیازمند مجوز است. همچنین این خانه بازی به تخصص و استاندار ها نیاز دارد. خانه بازی کودک که چندین سال است رونق یافته و به عنوان کسب و کار نوینی در ایران در حال پیشرفت است و این مجموعه در زیر شاخه های ارگان خاصی قرار ندارد. برای کسب مجوز از هر ارگانی باید شرایط لازم را داشت. در ادامه به برخی از این شرایط خواهیم پرداخت.

  1. اولین شرط برای کسب مجوز این است که شخصی که مسئول فنی خانه کودک است باید مدرک کارشناسی داشته باشد که آن مدرک با این شغل مرتبط باشد.
  2. یکی دیگر از شرایط داشتن سابقه ی کاری است که این یکی از شرایط گرفتن مجوز خانه بازی کودک است. البته این سابقه ی کاری باید در همین زمینه باشد و اگر دارای سابقه ی کاری نیستید باید مدرکی داشته باشید که دوره ی آموزش کودک را گذرانده اید.
  3. یکی دیگر از شرایط تاسیس خانه بازی این است که تمامی پرسنل و کارکنان خانه بازی باید خانم باشند.
  4. تعداد پرسنل استاندارد باشد و به تعداد نیاز پرسنل کافی داشته باشد. برای مثال باید به ازای هر ده کودک یک مربی حضور داشته باشد.
  5. آخرین شرط برای کسب مجوز این است که شما موافقت نامه اصولی داشته باشید و سپس مجوز را اخذ کنید در اینجا همه ی شرط ها را انجام داده اید و می توانید به سراغ تجهیزات خانه بازی بروید و فراهم کنید.

 

محل اخذ مجوز خانه بازی

هر فردی که می خواهد مجوز خانه بازی کودک را دریافت کند، با این پرسش مواجه می شود که این مجوز را از کجا باید دریافت کند؟ پاسخ این سوال به شهر و محل سکونت شما نیز بستگی دارد. برخی از کاربران گمان می کنند این مجوز را باید از ارگان شهرداری دریافت کنند و اولین ارگانی که به ذهن شان می رسد این ارگان است. در اینجا وابستگی محل سکونت به اخذ مجوز نشان داده می شود زیرا سازمان های شهرداری برخی از شهر در قبال دادن مجوز راه اندازی خانه بازی مسئولیتی ندارند.

موافقت نامه اصولی و دریافت مجوز

همان طور که گفته شد یکی از شرایط اخذ مجوز دریافت موافقت نامه اصولی است که شما برای رعایت کردن مفاد آن یک سال زمان خواهید داشت. این موافقت نامه به این صورت است که زمانی که برای شما صادر می شود شما مجاز به شروع کار نیستید بلکه باید شما به آن قوانین و مفاد در آن موافقت نامه پایبند باشید. اگر شرایطی موجب شد که شما نتوانستید به آن موافقت نامه پایبند بمانید تنها یک بار دیگر فرصت دارید که با یک مهلت شش ماهه به آن موافقت نامه پایبند باشید. مراحل اخذ این موافقت نامه هزینه ی زیادی نسبت به هزینه تاسیس خانه بازی ندارد.

حتما به این نکته توجه داشته باشید که شما در این فرصت شش ماهه مهلت پایانی خود را می گذرانید اگر این فرصت را نیز از دست دهید این قرارداد باطل خواهد شد. اما اگر بتوانید مفاد موجود در قرارداد را رعایت نمایید پروانه فعالیت شما برای سه سال صادر می شود و شما موفق به کسب مجوز خواهید شد.

اخذ مجوز خانه بازی کودک از شهرداری یا بهزیستی؟

خانه بازی کودک کسب و کار نوینی در ایران است و به تازگی رواج یافته به همین دلیل متعلق به ارگان خاصی نیست و دریافت مجوز به طور قطعی در دست یک ارگان قرار ندارد. در پاسخ به این که چگونه باید متوجه شوید باید گفت شما باید نسبت به شهر و محل سکونت خودتان تحقیق کنید و بر مبنای آن متوجه شوید که کدام ارگان این مسئولیت را قبول کرده است که این ارگان ها می تواند شامل موارد زیر باشد.

  • شهرداری : نظارت و پیگیری مراکز خانه بازی از وظایف شهرداری نیست اما در برخی از شهر ها که تعداد آن ها بسیار کم است این مسئولیت را شهرداری بر عهده گرفته است و شما باید به شهرداری مراجعه کنید و مدارک را تحویل دهید.
  • بهزیستی : بهزیستی نیز مسئولیت دادن مجوز به مهد کودک ها را دارد و مسئولیتی در قبال مجوز خانه های بازی ندارد اما اگر شما می خواهید از کودکان مانند مهد کودک در تایم طولانی تری نگه داری کنید می توانید برای اخذ مجوز به این سازمان مراجعه کنید. پس این سازمان برای تاسیس و کسب مجوز خانه بازی کودک مسئولیت خاصی ندارد و تنها در مواقعی می توانید برای کسب مجوز به این سازمان مراجعه کنید.
  • اداره اصناف
  • اداره تربیت‌ بدنی
  • وزارت ارشاد
  • و…

مدارک لازم برای تأسیس خانه بازی کودک

تاسیس خانه ی بازی مانند هر فعالیت دیگری نیازمند مدارکی است که باید آن ها را ارائه دهید. در ادامه به مدارک لازم برای تاسیس خانه بازی کودکان خواهیم پرداخت.

  • یکی از این مدارک داشتن کارت و مدارک شناسایی است و همچنین شما باید سابقه ی کاری و تحصیلی نیز داشته باشید.
  • یکی دیگر از مدارک این است که فرد باید تابع جمهوری اسلامی باشد و حداقل بیست و پنج و حداکثر شصت و پنج سال سن داشته باشد.
  • از دیگر مدارک اصل شناسنامه به همراه کپی همه ی صفحات آن است که باید به همراه آخرین مدرک تحصیلی فرد ارائه داده شود.(آخرین مدرک باید حداقل لیسانس باشد)
  • ارائه اصل کارت ملی به همراه کمی و همچنین چهار قطعه عکس سه در چهار الزامی است.
  • یکی از مدارک برای آقایان ارائه اصل و کپی کارت پایان خدمت است.
  • فرمی که توسط خود فرد پر شده باشد و بر اساس درخواستی که برای تاسیس خانه کودک داده شده است اصل ان ارائه داده شود.
  • مدرکی مانند یک پروپوزال یا یک طرح توجیهی که علت تاسیس خانه بازی را بیان کند و در حد دو صفحه باشد را ارائه دهید.
  • شما باید حداقل پنج سال در زمینه های مرتبط با این حرفه مثل فرهنگی و هنری حتی با مدرک دیپلم فعالیت داشته باشید. البته به این نکته توجه داشته باشید که اگر در رشته مرتبط سابقه ی کاری ندارید باید در رشته های دیگر حداقل ده سال سابقه داشته باشید.

 

شرایط عمومی اخذ مجوز خانه بازی کودک

در کنار شرایط گفته شده یک سری شرایط دیگری نیز وجود دارد که با استفاده از آن می توانید مجوز کسب کنید. اگر این شرایط عمومی را فرد تاسیس کننده داشته باشد به آن مجوز می دهند و فرد می تواند فعالیت خود را آغاز کند. البته حتما باید به این نکته توجه داشت که این امر قطعی نیست و ممکن است فرد حتی موفق به داشتن شرایط بشود اما مجوز را کسب نکند. این به این دلیل است که فرد بقیه شروط و همچنین آزمون ها و پروپوزال و جلسه توجیهی یا بقیه موارد را به درستی و با موفقيت نگذرانده باشد. در این صورت به فرد مجوز تعلق نمی گیرد.

در ادامه به مواردی از این شرط های عمومی به طور خلاصه خواهیم پرداخت:

  1. سوسابقه قضایی و کیفری نداشته باشد.
  2. تابع جمهوری اسلامی باشد.
  3. سلامت جسمی و روحی فرد توسط پزشک تائید شده باشد.
  4. اعتیاد نداشته باشد.
  5. اعتقاد داشتن به اسلام یا هر یک از دین هایی که شناخته شده است و در قانون اساسی ثبت شده است.

تاییدیه سازمان استاندارد برای تاسیس خانه بازی

یکی دیگر از مسئله هایی که موسسان مراکز بازی و سرمایه گذاران باید به آن بپردازند، دریافت تائیدیه از سازمان استاندارد است. البته این امر به طور رسمی تائید نشده است و در سازمان استاندارد قانون رسمی برای آن تصویب نشده است. اما شما به عنوان فرد مدیریت کننده کسب و کار یا همان کار آفرین باید محصولی را خریداری کنید که مطمئن باشید از نظر استاندارد تائید می شود و مشکلی برای کودکان ایجاد نمی کند و بر اساس قانون های حوزه ی استاندارد است. همچنین در هنگام خرید تجهیزات خانه بازی توجه داشته باشید که از همه جوانب از جمله ابعاد و جنس و مواد به کار رفته و همچنین طراحی استاندارد باشد و مشکلی از نظر فضا و… برای کودکان ایجاد نکند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.