آموزش ساخت تاب با لاستیک-mogepark.com

آموزش ساخت تاب با لاستیک

در این مقاله، ما به شما نشان خواهیم داد که چگونه با استفاده از لاستیک‌های معمولی و بلااستفاده که در اختیار دارید، تاب‌هایی جذاب و متنوع بسازید. تاب و سرسره خانگی جزو محبوبترین وسایل بازی است که وجود آن می‌تواند روحیه افراد به ویژه کودکان را بهبود بخشد. از مبتدی تا حرفه‌ای، این راهنما به شما کمک می‌کند تا مهارت‌های لازم برای ساخت تاب با لاستیک را به دست آورید.

مرحله اول: انتخاب لاستیک مناسب

لاستیک مناسب باعث می‌شود تاب‌های شما بهتر و تا ارتفاع بالاتر پرتاب شوند. لاستیک‌های تاپ شوتر (Top Shooter) و لاستیک‌های مخصوص تاب‌سازی (Slingshot Bands) معمولاً انتخاب‌های خوبی هستند. این لاستیک‌ها از جنس مرغوبی ساخته شده‌اند و انعطاف‌پذیری و تنش مناسبی دارند.

قطر لاستیک نیز مهم است. لاستیک‌هایی با قطر بزرگتر معمولاً به تاب‌ها قدرت بیشتری می‌دهند. اما باید توجه داشته باشید که انتخاب قطر مناسب باید با اندازه تاب خانگی کودک همسو باشد تا تعادل بهتری در تاب‌زنی داشته باشید.

لاستیک انتخابی شما نباید ترک خورده یا خراب باشد. لاستیک‌های آسیب‌دیده ممکن است در حین پرتاب پاره شوند و برای ایمنی شما و دیگران خطرناک باشند.

مرحله دوم: تمیز کردن لاستیک

آموزش ساخت تاب با لاستیک

آموزش ساخت تاب با لاستیک

تمیز کردن لاستیک بسیار مهم است، زیرا احتمال دارد حاوی مواد آلوده و شیمیایی باشد. برای این کار، لاستیک را با یک پارچه نرم و مرطوب تمیز کنید تا از هر گونه ذرات خارجی، گرد و غبار و روغن‌های اضافی پاک شود. می‌توانید از مواد شوینده یا صابون ملایم برای این کار استفاده کنید. پس از پاکسازی، لاستیک را خشک کنید و مطمئن شوید که هیچ آلودگی خاصی باقی نمانده است.

مرحله سوم: انتخاب شاخه درخت مناسب

آموزش ساخت تاب با لاستیک

آموزش ساخت تاب با لاستیک

برای ساخت تاب کودک با لاستیک، ابتدا باید یک شاخه مناسب را انتخاب کنید. شاخه‌ای که برای آویزان کردن تاب لاستیک استفاده می‌کنید باید از درختی باشد که به وضوح قوی و پایدار باشد. قطر این شاخه حداقل باید حدود 10 اینچ (25 سانتی‌متر) باشد. از مهمترین نکات در انتخاب شاخه، اطمینان از سلامت و استواری درخت است. به دقت بررسی کنید که درخت هیچ نشانه‌ای از ضعف یا ناپایداری نداشته باشد. درخت‌هایی مانند افرا یا بلوط معمولاً به عنوان گزینه‌های مناسب در نظر گرفته می‌شوند.

به علاوه، ابعاد شاخه انتخابی نیز تأثیر مهمی بر روی ارتفاع تاب لاستیک دارد. برای ساخت تاب با ارتفاع مناسب، شاخه باید به اندازه‌ای از درخت بیرون آمده باشد که ارتفاع تاب حدود 9 فوت (2.7 متر) از شاخه تا زمین برسد. این ارتفاع، جزو استانداردهای تاب و سرسره پارکی است و شهرداری نیز در ساخت تاب‌های پارکی از همین استاندارد استفاده می‌کند.

همچنین باید مطمئن شوید که شاخه به اندازه کافی از درخت فاصله دارد تا وقتی تاب لاستیک را از آن آویزان می‌کنید، به تنه درخت برخورد نکند. انتخاب ارتفاع مناسب برای شاخه وابسته به نوع تاب و کاربری آن توسط کودکان یا بزرگ‌ترها تعیین می‌شود.

بیشتر بخوانید: وسایل مورد نیاز برای ساخت ترامپولین

مرحله چهارم: خرید طناب

آموزش ساخت تاب با لاستیک

برای ادامه ساخت تاب با لاستیک ، شما به یک طناب با ابعاد حدود 50 فوت (15.2 متر) نیاز دارید که باید از نوع باکیفیت باشد تا در هنگام استفاده و تحمل وزن بدون ساییدگی یا شکستگی عمل کند.

ممکن است در بازار گزینه‌های مختلفی از طناب‌ها را مشاهده کنید که می‌توانید برای چرخاندن تاب لاستیک از آن‌ها استفاده کنید. برای این منظور انواع مختلفی از طناب‌ها، از جمله طناب‌های سنگنوردی سنگین یا حتی طناب‌های بالابر وجود دارند. اما اگر ترجیح می‌دهید، می‌توانید از یک زنجیر گالوانیزه استفاده کنید. زنجیر گالوانیزه در هر دور چرخش لاستیک، دوام بیشتری دارد؛ اما استفاده از طناب از نظر راحتی و نگهداری آسان‌تر است و احتمالاً کمترین آسیب را به شاخه درخت وارد می‌کند. همچنین، نگه داشتن طناب برای کودکان آسان‌تر و ایمن‌تر است.

علاوه‌بر انتخاب طناب باکیفیت، شما می‌توانید با استفاده از محافظ طناب (تونل طناب)، جایی که احتمال ساییدگی طناب وجود دارد (هر جا که با درخت، لاستیک و دست‌ها تماس پیدا می‌کند)، از سایش و خرابی طناب جلوگیری کنید. این اقدام به افزایش دوام و عمر مفید طناب کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید: فواید تاب و سرسره بازی کودکان

مرحله پنجم: زهکشی تایر با دریل

آموزش ساخت تاب با لاستیک

آموزش ساخت تاب با لاستیک

برای ادامه فرآیند ساخت تاب لاستیک، نیاز دارید که تایر خود را با چند سوراخ زهکشی کنید. این عمل اهمیت زیادی دارد، زیرا تایر باید در هنگام باران قابلیت تخلیه آب و رطوبت را داشته باشد. برای این منظور، بهتر است سه سوراخ در تایر را در نزدیکی پایه آن با استفاده از ابزاری مانند دریل ایجاد کنید.

در هنگام انجام عمل سوراخ کردن، حواستان به این نکته باشد که در داخل لاستیک ممکن است رشته‌های فلزی وجود داشته باشد که در صورت برخورد با مته شما، آسیب ببینند. لذا حواستان باشد که با دقت و با استفاده از فشار کم مته را به درون تایر فرو کنید تا به لایه دیگری از تایر نخورد. این اقدام نه تنها موجب نگه داشتن سلامت تایر می‌شود، بلکه از تجمع آب در داخل تایر جلوگیری می‌کند. در غیر این صورت ممکن است تاب و سرسره فلزی خانگی شما به قدری سنگین شود که قدرت حرکت به بالا و پایین را نداشته باشد.

مرحله ششم: از یک نردبان برای بالا آمدن به شاخه استفاده کنید

آموزش ساخت تاب با لاستیک

آموزش ساخت تاب با لاستیک

برای دستیابی به شاخه مناسب جهت نصب لاستیک، از یک نردبان کمک بگیرید. نردبان را با دقت در محل مناسبی قرار دهید تا خطر سقوط آن را کاهش دهید. بهتر است در حین صعود به شاخه از دوست خود کمک بگیرید تا از ایمنی خود اطمینان حاصل کنید.

مرحله هفتم: رد کردن طناب از شاخه

آموزش ساخت تاب با لاستیک

آموزش ساخت تاب با لاستیک

بهتر است طناب را به گونه‌ای قرار دهید که به‌صورت محکم و بدون ساییدگی روی شاخه باقی بماند. ممکن است نیاز باشد چند بار طناب را دور شاخه بپیچید تا اطمینان حاصل کنید که به درستی در جای خود نگهداشته شده است.

اگر از محافظ طناب (تونل طناب) استفاده می‌کنید، باید توجه داشته باشید که قسمتی از طناب که بر روی شاخه درخت قرار می‌گیرد، باید دارای یک لوله ضد سایش باشد. این لوله ضد سایش به ازای هر طرف از طناب که با شاخه در ارتباط قرار می‌گیرد، می‌بایست بر روی آن قرار داده شود. این اقدام از سایش طناب در نقطه تماس با شاخه جلوگیری کرده و عمر طناب را افزایش می‌دهد.

مرحله هشتم: گره زدن طناب روی شاخه

آموزش ساخت تاب با لاستیک

آموزش ساخت تاب با لاستیک

برای نصب طناب روی شاخه درخت، ابتدا انتهای طناب را با استفاده از یک خط کمان به شاخه درخت محکم کنید. (توصیه می‌شود از گره مربعی استفاده نکنید، زیرا گره‌های مربعی به عنوان گره‌های کمک اولیه طراحی شده‌اند و اگر هر دو انتهای طناب را به سمت عقب بکشید، از هم باز می‌شوند.) حتماً از محکم بودن گره اطمینان حاصل کنید. طناب را باید مانند تصویر بالا به شاخه گره کنید. اگر نمی‌دانید چگونه این کار را انجام دهید، بهتر است از یک فرد ماهر کمک بگیرید.

مرحله نهم: طناب را به تایر گره بزنید

آموزش ساخت تاب با لاستیک

برای اتصال طناب به بالای تایر، مراحل زیر را طی کنید:

  • ابتدا انتهای طناب را به بالای تایر بچسبانید.
  • برای این کار، از یک گره مربعی استفاده کنید تا طناب را به اطراف تایر ببندید. برای انجام گره مربعی، طناب را از زیر تایر به بالا بکشید و بعد طرف‌های طناب را به هم تابیده و گره را تنظیم کنید تا محکم باشد.
  • قبل از انجام گره نهایی، تخمین بزنید که تایر را به چه ارتفاعی از زمین می‌خواهید نصب کنید. تایر باید نسبت به هر چیزی که در زمین وجود دارد بالاتر باشد و باید به اندازه کافی بلند باشد تا پاهای کودکتان به زمین برخورد نکنند. بنابراین حداقل باید حدوداً یک فوت (30 سانتی‌متر) از زمین بالاتر باشد . از طرفی، باید ارتفاع تایر را به گونه‌ای تنظیم کنید که کودکتان بتواند به راحتی سوار تایر شوند. اطمینان حاصل کنید که تایر در ارتفاع مطلوب نصب شده باشد و سپس گره را نهایی کنید.
  • به خاطر داشته باشید که سوراخ‌های زهکشی تایر در سمت پایین آن باقی بمانند و بالای تایر (جایی که طناب به آن متصل می‌شود) باید مقابل سمتی باشد که سوراخ‌ها وجود دارند.

مرحله دهم: اضافه‌های طناب را با قیچی حذف کنید

آموزش ساخت تاب با لاستیک

آموزش ساخت تاب با لاستیک

شما می‌توانید اضافه‌های طناب را به صورت زیر جدا کنید و دم طناب را به سمت بالا گره بزنید:

  • در انتهای طناب (که از تایر به سمت بالا برمی‌آید)، یک نقطه انتخاب کنید تا طناب را از این نقطه به سمت پایین تایر کشیده و به اندازه مورد نظر برش دهید تا طناب اضافی جدا شود.
  • حالا دم طناب را به سمت بالا ببرید تا از وقوع گره تصادفی جلوگیری کنید. برای این کار، دم طناب را از طرف پایین به سمت بالا بیاورید و در اطراف طناب ببندید تا یک گره کوچک بسازید. این گره باعث می‌شود دم طناب باز نشود و طناب به طور محکم به تایر متصل بماند.

با این اقدام، طناب اضافی جدا می‌شود و طناب اصلی به تایر بسته و آماده استفاده می‌شود.

مرحله یازدهم (اختیاری): نرم کردن سطح زمین

آموزش ساخت تاب با لاستیک

آموزش ساخت تاب با لاستیک

سطح زمین را با استفاده از شکن‌کش یا کلنگ نرم کنید. برای این کار زمین را با کلنگ شخم بزنید تا خاک نرم به بالا بیاید و جایگزین خاک سفت شود. این کار باعث می‌شود تا هنگام زمین خوردن آسیب کمتری به شما وارد شود.

مرحله آخر: تست کردن تاب

آموزش ساخت تاب با لاستیک

آموزش ساخت تاب با لاستیک

در مرحله آخر، پس از ساخت تاب و سرسره کودک باید آن را تست کنید تا اطمینان حاصل شود که به درستی نصب شده و ایمن است. برای تست کردن تاب لاستیک، مراحل زیر را انجام دهید:

  • کودک یا فردی که می‌خواهد از تاب استفاده کند را سوار بر تاب کنید.
  • اطمینان حاصل کنید که کودک درون تایر قرار دارد و پایان طناب به درستی به شاخه درخت متصل شده است.

 

  • کودک می‌تواند با نشستن در تایر و با تکان دادن خود، تاب را آزمایش کند.
  • در چنین شرایط می‌توانید ارتفاع تاب را نیز مورد بررسی قرار دهید.

با انجام این تست‌ها و اطمینان از ایمنی تاب، کودکان می‌توانند با خیال آسوده از این وسیله استفاده کنند.

سخن پایانی

یکی از مهیج‌ترین وسایل خانه بازی کودک تاب و سرسره می‌باشد. بسیاری از افراد برای بهره بردن از این وسیله مهیج سعی در ساخت آن در خانه یا حیاط دارند. ساخت تاب با لاستیک یکی از بازی‌های سرگرم‌کننده و مهیج است که می‌تواند برای کودکان و حتی بزرگ‌ترها لحظات شادی و هیجانی را به ارمغان آورد. این فرآیند آموزشی نه تنها به ما نشان داد که چگونه یک تاب ساده با لاستیک بسازیم، بلکه همچنین توجه به جزئیات، ایمنی و همکاری تیمی را به ما گوش‌زد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.