آموزش نقاشی به کودکان دو ساله-موگه پارک

  آموزش نقاشی به کودکان دو ساله

نقاشی یکی از فعالیت‌ های خلاقانه و شادی است که کودکان را در دنیای جذاب و پر رنگ هنر سرگرم می کند. این هنر برای کودکان با سن دو سال و بالاتر از آن، فرصتی عالی است تا ایده و خلاقیت خود را به صورت تصویری بیان کنند. زیرا در این دوره زمانی، کودکان در حال توسعه و کشف دنیای پیرامون خود هستند. آن ها از طریق حس بینایی خود با رنگ ‌ها، خطوط و شکل ‌ها آشنا می‌ شوند. در این مطلب با آموزش نقاشی به کودک با جدیدترین متد روز و نیز نکات مهم در این امر آشنا می شوید.

اهمیت و فواید نقاشی برای کودکان دو ساله

هنگامی که کودکان دو ساله با وسایل نقاشی در تماس هستند، ارتباط بین دست و چشمانشان تقویت می ‌شود. آن ها می ‌توانند خطوط ساده را بکشند، رنگ ‌ها را اکتشاف کرده و الگوها را خلق کنند. این فرآیند نقاشی برای آن ها فرصتی است تا مهارت‌ های حرکتی دست شان را تقویت کنند.

علاوه بر این نقاشی برای کودکان یک راه برای بیان احساسات شان است و می‌ توانند با استفاده از رنگ ‌ها و خطوط، احساس خود را با دیگران به اشتراک بگذارند. این فرآیند به آن ها اعتماد به نفس می‌ دهد و آن ها را تشویق می‌ کند تا خلاقیت خود را در دنیای هنر ترسیم نمایند.

 

استعداد نقاشی در کودکان

در حقیقت لازم است والدین بدانند که استعداد کودکان بر اساس توانایی ها و همچنین سن آن ها با هم متفاوت است. برای مثال آموزش نقاشی کودک سه ساله کاملا متفاوت با کودک ۶ ساله می باشد. گاهی ممکن است برخی از کودکان هیچ علاقه ای به فعالیت نقاشی نداشته باشند. مهم ترین نکته این است که فرآیند نقاشی برای کودک لذت‌ بخش و آزادانه باشد. با این رویکرد، کودکان می‌ توانند از خلاقیت خود لذت ببرند و به تدریج مهارت ‌های نقاشی خود را بهبود دهند. بنابراین والدین و مربی مهد کودک باید بداند که استعداد و علاقه در این امر بسیار اهمیت دارد و به هیچ عنوان نباید فعالیت نقاشی کودکان را با هم مقایسه کنند.

 

  آموزش نقاشی به کودکان دو ساله-موگه پارک

آموزش نقاشی به کودکان دو ساله-موگه پارک

آموزش نقاشی به کودکان با وسایل و ابزار مختلف

در این بخش به روش های مختلف آموزش نقاشی به کودکان و استفاده از ابزار مختلف در این راستا می پردازیم:

·         استفاده از ابزار های ساده

برای نقاشی کشیدن کودک خود می توانید از ابزار های مثل مداد یا خودکار رنگی، پاستل روغنی، ماژیک و … استفاده کنید. همچنین در کنار این وسایل، کودک به برگه های سفیدی نیاز دارد که طرح های جدیدی روی آن خلق کند. ممکن است کودکان دو ساله در زمانی که نقاشی می کشند، فشار زیادی به کاغذ وارد کنند. بنابراین، استفاده از کاغذ های ضخیم باعث جلوگیری از پاره شدن آن شود.

·         استفاده از رنگ ‌های جذاب

بهتر است والدین برای جذب کودکان به نقاشی، در زمان آموزش به کودک، از رنگ ‌های جذاب و روشن استفاده کنند. رنگ‌ هایی مانند زرد، سبز، قرمز، آبی و …می تواند در کودکان انگیزه کشیدن نقاشی را زنده کند.

·         نقاشی با اشیاء خانگی

والدین می توانند برای نقاشی کودکان، انواع اشیاء خانگی مثل لیوان و بشقاب، …  را در اختیار آنان قرار بدهند تا به وسیله آن ها طرح های جالبی بکشند.

·         استفاده از الگو ها

در این سن، کودکان به تماشای الگو ها و تصاویر علاقه دارند. شما می ‌توانید تصاویر ساده را به او نشان دهید و از او بخواهید آن ها را بکشد. این امر کمک می‌ کند تا تمرکز و توجه کودک بهبود یابد. انواع وسایل اتاق بازی کودک در خانه نیز می تواند الگوی خوبی برای نقاشی او باشند.

·         نقاشی با انگشتان

نقاشی با انگشتان نیز یکی از بهترین گزینه ها برای نقاشی کودکان 2 در سال های اخیر است. این ابزار که به رنگ انگشتی شناخته می شوند که در انواع رنگ های مختلف وجود داشته و قابل شستشو هستند. به وسیله این نوع رنگ ها، کودکان می ‌توانند با انگشتان خود روی کاغذ، سرامیک و… برجستگی ‌ها و الگوهایی را ایجاد کنند.

·         بازی با رنگ‌ ها

بازی با رنگ ‌ها نیز از مراحل آموزش نقاشی به کودکان است که به وسیله آن کودک می تواند با انواع رنگ ها آشنا شود. برای آموزش رنگ ها به کودکان، می ‌توانید با کودک خود بازی ‌هایی نظیر تشخیص انواع رنگ‌، ترکیب رنگ ها و پرسیدن رنگ های طبیعت را انجام دهید. این بازی رنگ ها می تواند علاوه بر این که موجب آشنایی کودکان با رنگ های مختلف شود، نوعی تفریح و سرگرمی نیز برای آن ها به حساب آید.

·         تخته و دفتر وایت برد

این تخته ها و دفاتر، در واقع صفحاتی هستند که کودک می تواند پس از اینکه نقاشی خود را با ماژیک مخصوص این صفحات کشید، صفحه را به کمک دستمال کاغذی و یا یک پارچه به آسانی پاک کند. مزیت این صفحات این است که کودک می تواند به طور مداوم روی آن نقاشی کشیده و دوباره پاک کند و خلاقیت و مهارت خود را این گونه افزایش دهد.

  آموزش نقاشی به کودکان دو ساله-موگه پارک

آموزش نقاشی به کودکان دو ساله-موگه پارک

نکات مهم در آموزش نقاشی به کودکان ۲ سال

آموزش نقاشی به کودکان در سنین پایین، یک فعالیت خلاقانه و مفرح است که می ‌تواند به توسعه هنری و رشد خلاقیت آن ها کمک کند. اما در نظر داشته باشید که در این سن، تمرکز و توجه کودکان کمتر است و ممکن است صبر و تحمل طولانی برای آن ها سخت باشد. البته شما می توانید جهت سرگرم نمودن کودک خود برای او تجهیزات خانه بازی  نیز تهیه کنید یا کودک را به پارک برده تا با بازی کردن با انواع وسایل پارکی از جمله تاب و سره سره پارکی لحظات شادی را برایش رقم بزنید و خودتان نیز با وسایل ورزشی پارکی ورزش کنید یا روی نیمکت پارکی بنشینید و از شادی کودکتان لذت ببرید. در ادامه چند نکته مهم برای آموزش نقاشی به کودکان دو ساله را بررسی می ‌کنیم:

  1. لازم است اطمینان حاصل نمایید که مواد و ابزاری که برای نقاشی استفاده می ‌کنید، برای کودکان ایمن هستند. مواد استفاده شده توسط کودک باید قابل شستشو بوده و خطری را برای سلامتی او ایجاد نکنند. همچنین ابزار نقاشی به گونه ای نباشد که توسط کودک بلعیده شود.
  2. در این سن، کودکان هنوز در حال توسعه مهارت‌ های حرکتی هستند. بنابراین برای آموزش نقاشی به آن ها، باید از ابزار های مناسب استفاده کنید. مثلا بهتر است از قلم‌ هایی استفاده کنید تا کودکان بتوانند آن ها را به راحتی در دست بگیرند و نقاشی بکشند.
  3. بهتر است برای نقاشی کودک یک محیط امن و مناسب فراهم کنید. شما می توانید میز و صندلی مهد کودک برای او تهیه کنید تا با استفاده از آن، در زمان نقاشی احساس لذت بخشی داشته باشد.
  4. در این سن، کودکان هنوز در حال یادگیری مفاهیم پایه هستند و انتظار نقاشی دقیق و شبیه به نمونه ‌ها را از آن ها نداشته باشید. باید به آن ها اجازه دهید به آزادی خودشان ابراز خلاقیت کرده و از رنگ ‌ها و خطوط استفاده کنند.
  5. گاهی ممکن است کودک در زمان نقاشی اعتراض کرده و به علت ناراحتی رنگ را بر روی خودش بکشد. در این مواقع، آرامش خود را حفظ کنید و به کودک بگویید که هیچ مشکلی نیست و می ‌تواند به هر طریقی که دوست دارد، نقاشی کند.
  6. هنگامی که کودک نقاشی می‌ کند، او را تشویق و تمجید کنید. به او بگویید که عالی بوده و خلاقیت او برایتان ارزشمند است. این کمک می‌ کند تا اعتماد به نفس او افزایش یابد و انگیزه او برای ادامه نقاشی بیشتر شود.

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.