بازی هایی برای افزایش خلاقیت کودکان-موگه پارک

بازی هایی برای افزایش خلاقیت کودکان

خلاقیت زندگی بهتری را برای کودک رقم می زند. به همین دلیل، تقویت خلاقیت در کودک یکی از روش هایی است که به او کمک می کند در زندگی تحصیلی، شغلی و شخصی فرد مفیدتری برای خودش و جامعه باشد. گاهی کوچکترین فعالیت ها نکاتی را در خود نهفته دارند که می تواند جرقه هایی را در ذهن کودک ایجاد کند. اتاق بازی کودک در خانه می تواند با وسایلی پر شود که باعث رشد و تقویت خلاقیت در او شود. در ادامه بازی هایی برای افزایش خلاقیت کودکان معرفی خواهیم کرد.

چند بازی جذاب و خلاقانه برای کودک

در کنار بازی، روشی چون مونته سوری بر اساس یادگیری عملی و بازی های گروهی میزان خلاقیت کودک را افزایش می دهد. در این روش یادگیری تجربی منجر به درک عمیق تری از زبان، ریاضیات، علوم، موسیقی و تعاملات اجتماعی می شود. روش های مختلفی برای تقویت خلاقیت کودک وجود دارد که یکی از آن ها بازی  کردن است.

نقاشی کردن

شاید گاهی باید از دنیای نقاشی با مداد رنگی و مداد شمعی کمی فاصله بگیریم. در عوض، کمی خلاقیت به روش نقاشی کردن فرزنمان اضافه کنیم.

  • نقاشی با بادکنک: نقاشی با بادکنک خلاقیت کودک را تقویت می کند. کافی است چند بادکنک تهیه کنید. آن ها را پر از آب کنید و ته بادکنک را گره بزنید. مقداری آب رنگ در رنگ های گوناگون تهیه کنید و هر رنگ را درون ظرفی بریزید. به فرزندتان کمک کنید تا بادکنک های مملو از آب را درون هر رنگ فرو کند و آن را روی کاغذ فشار دهد. با طرح های مختلفی که به کمک بادکنک می تواند روی کاغذ طرح کند، شکل های جدیدی می سازد. همین موضوع به او آموزش می دهد که نقاشی کردن را از زاویه دیگری نگاه کند.
  • نقاشی با انگشتان دست: این روش علاوه بر تقویت خلاقیت در کودک، مهارت های حرکتی نرم را در او تقویت می کند. تنها کافی است یک پالت رنگ، آبرنگ و یک کاغذ نقاشی تهیه کنید و به کودک کمک کنید تا با انگشتانش شروع به کشیدن طرح های مختلف کند.

بیشتر بخوانید: چگونه اعتماد به نفس کودک را بالا ببریم؟

بازی هایی برای افزایش خلاقیت کودکان-موگه پارک

بازی های حرکتی

یکی از وسایل خانه بازی که برای تقویت مهارت های حرکتی و فیزیکی کودک مفید است، ترامپولین است. می توانید این وسیله را در حیاط خانه یا مهد کودک قرار دهید. ترامپولین علاوه بر تقویت مهارت های حرکتی و فیزیکی کودک، درک قوانین فیزیکی را نیز به او آموزش می دهد.

از دیگر وسایلی که می توانید در خانه نیز تهیه کنید و برای تقویت خلاقیت و مهارت های حرکتی کودک مناسب است، تاب خانگی کودک و  سرسره خانگی کودک است. سرسره به همراه تاب عضلات او را تقویت می کنند و خلاقیت را در او افزایش می دهند. کودک با در نظر گرفتن میزان سرعت خود و مدیریت آن درک می کند که چگونه از روی سرسره سر بخورد. روی تاب چگونه می تواند سرعت بیشتری داشته باشد و تا ارتفاع بالاتری برود. تخمین این سرعت و زمان لازم ذهن کودک را درگیر می کند. شما میتوانید تاب کودک را نیز برای نصب در خانه تهیه کنید.

بیشتر بخوانید: مزایای بازی هیجانی برای کودکان

ساختن ماسک

درست کردن ماسک تخیل کودک را درگیر می کند. ذهن او را وادار می کند تا به خلق شخصیت های جدید بپردازد. برای این کار می توانید صفحه مقوایی یا کاغذی به همراه قیچی، چسب، مداد، آب رنگ یا مداد شمعی، مداد و 2 عدد کش تهیه کنید. کودک ابتدا می آموزد که چگونه باید جایگاه چشم ها و دهان و بینی را روی ماسک تعیین کند. سپس، با توجه به خلاقیتی که دارد، طرحی را روی ماسک اجرا کند. در نهایت، با کمک دو کش که در اطراف ماسک می چسباند، بتواند آن را روی صورتش بگذارد و با آن بازی کند.

بیشتر بخوانید: فواید استخر توپ برای کودکان

قصه گویی

بازی با کلمات و ساختن جملات ممتد و طولانی خلاقیت و قدرت بیان کودک را ارتقا می دهد. به او کمک کنید تا شروع به خلق یک داستان بپردازد. می توانید برای شروع، ابتدا خودتان با یک جمله شروع کنید و از فرزندتان بخواهید که ادامه داستان را او بسازد. این فعالیت خلاقانه می تواند ذهن کودک را کاملا درگیر کند و قابلیت های مختلفی که در وجودش به صورت بالقوه وجود دارد را بیدار کند.

بازی هایی برای افزایش خلاقیت کودکان-موگه پارک

Group of Elementary Pupils In Classroom Listening To Teacher

ساخت کاردستی با پسماندها

ساخت کاردستی با مواد قابل بازیافت به کودک می آموزد که به زمین و محیط زیست احترام بیشتری بگذارد. خلاقیت او در خلق یک اثر را تقویت می کند و یاد می گیرد که با استفاده از مواد قابل بازیافت می تواند آشغال کمتری تولید کند. این مواد می تواند شامل جعبه شیر پاکتی، چوب بستنی، بطری آب، مقوای لوله ای دستمال توالت و بسیاری محصولات دیگر باشد. به طور مثال، می تواند با پاکت شیر برای پرندگان خانه بسازد و مقداری دانه درون آن بریزد تا پرنده ها در روزهای سرد زمستان غذایی برای خوردن داشته باشند.

بازی هایی برای افزایش خلاقیت کودکان-موگه پارک

بیشتر بخوانید: مزایای اسباب بازی های چوبی برای کودکان

بازی های ویدیویی

بازی های ویدیویی یکی دیگر از فعالیت هایی است که میزان خلاقیت کودک را گسترش می دهند. انتخاب حرکت بعدی، عبور از چالش های بازی همگی میزان خلاقیت کودک را افزایش می دهند. برخلاف تصور برخی از والدین که فکر می کنند بازی های کامپیوتری تاثیر منفی روی کودک دارد. باید گفت که خوب یا بد بودن بازی های ویدیویی به دو عامل بستگی دارند. اول اینکه، بازی هایی را برای فرزندتان تهیه کنید که برای رشد خلاقیت کودک ساخته شده اند. دوم اینکه، مدت زمان معینی را برای بازی کردن برای او در نظر بگیرید. به این دو روش، کودک می آموزد که به جنبه های دیگر زندگی نیز باید بپردازد. در عین حال، استعداد و خلاقیتش پرورش پیدا می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.