بازی های حرکتی کودکان پیش دبستانی -موگه پارک

بازی های حرکتی کودکان پیش دبستانی چیست؟

همه ما انسان ها قدرت زیادی در مهارت های حرکتی نداشتیم. یعنی با متولد شدن و تمرین و تکرار زیاد، مهارت های حرکتی خود را تقویت کردیم. والدین انتظار دارند کودکان با توجه به سنشان در میزان مهارت های حرکتی پیشرفت کنند. بازی ها یکی از مهمترین فعالیت ها برای تقویت این مهارت ها هستند. در این مطلب همراه ما باشید تا بازی های حرکتی کودکان پیش دبستانی را معرفی کنیم.

بازی بولینگ

یکی از بازی های حرکتی هدفمند برای کودکان، بازی با بولینگ است. شما می توانید بولینگ ها را از فروشگاه های اسباب بازی بخرید یا خودتان یک نمونه از آن را بسازید. برای این کار تعدادی بطری را به شکل عدد 7 بچینید و یک توپ را برای پرتاب کردن این بطری ها به کودک بدهید. با توجه به سن کودک می توانید داخل بطری ها را آب یا شن بریزید.

بازی در سافت پلی گراند

مهارت های حرکتی شامل دویدن، راه رفتن، داشتن تعادل و به طور کلی ورجه وورجه کردن می شود. سافت پلی گراند نوعی فضای بازی محصور و نرم است که کودکان می توانند در آن راه بروند، بدوند یا از وسایل بازی آن استفاده کنند. برای مثال در برخی از پارک های بازی، سافت پلی گراند تعدادی سرسره یا استخر توپ هم دارد.

بیشتر بخوانید: بازی های ورزشی و حرکتی برای کودکان: معرفی و فواید

 بازی لی لی

لی لی یک بازی قدیمی کودکانه است که همه بزرگتر ها با آن خاطره دارند. در این بازی روی زمین به وسیله یک گچ خانه هایی با شماره های 1 تا 8 می کشد و از کودک می خواهید بازی کند. در بازی لی لی کودک باید با یک پا توی این خانه ها بپرد. به همین دلیل باید تعادل خود را به خوبی حفظ کند. حفظ تعادل و بازی لی لی یکی از بهترین و هدفمندترین تمرین ها برای تقویت مهارت های حرکتی است.

بازی تور و طناب

اگر کودک شما هم به پیش دبستانی می رود و در سنین 5 الی 7 سال قرار دارد، باید مهارت های حرکتی او را تقویت کنید. بازی تور و طناب مجموعه ای برای سرگرمی کودکان با هدف تقویت مهارت های حرکتی آن ها است. در بازی تور و طناب از قطعات پلی اتیلنی، طناب و تور استفاده می کنند. این بازی بیشتر در مهدکودک ها و پارک های بازی وجود دارند.

بازی های حرکتی کودکان پیش دبستانی -موگه پارک

بازی های حرکتی کودکان پیش دبستانی -موگه پارک

بازی با توپ در تونل

با وسیله های مختلف مانند چند بالشت، تونلی برای کودک خود بسازید. سپس از او بخواهید توپ کوچکی را در این تونل قِل بدهد. این کار به هماهنگی دست ها و چشم های کودک کمک می کند و در نتیجه مهارت های حرکتی او بهتر می شود. با توجه به سن کودک می توانید مسیر تونل را باریکتر و توپ را کوچکتر کنید.

بیشتر بخوانید: انواع مهارت‌های حرکتی کودک و راه‌های تقویت آنها

بازی قاشق و تخم مرغ

شاید تصور تمام والدین از مهارت های حرکتی، فعالیت هایی مانند دویدن، راه رفتن و بازی های حرکتی با گروهی از کودکان باشد. برای مثال خیلی از والدین کودکان خود را به پارک می برند تا از طریق بازی با تاب و سرسره پارکی مهارت های حرکتی خود را تقویت کند. ولی یکی از مهمترین این مهارت ها، تمرکز کردن است. پس یک قاشق در اختیار کودک قرار دهید و روی آن تخم مرغ بگذارید. اکنون از او بخواهید با این قاشق و تخم مرغ راه برود و رفته رفته سرعت حرکت خود را زیاد کند.

ترامپولین

یکی از بهترین راه ها برای تقویت مهارت های حرکتی، پریدن است. ولی خیلی مهم است که با پریدن، کودک به خود آسیب نرساند. ترامپولین یکی از بهترین وسیله های بازی برای کودکان به حساب می آید. این وسیله بازی شامل یک تشک پرش دایره ای است و کودک به هر شکل که دوست دارد روی آن می پرد. البته بهتر است از ترامپولین های حفاظ دار استفاده شود تا امنیت کودکان به خطر نیفتد.

بازی های حرکتی کودکان پیش دبستانی -موگه پارک

پرش از گدازه ها

پارک ها و خانه های بازی یکی از بهترین فضا ها برای بازی های گروهی و انفرادی کودکان هستند. بازی هایی که کودکان از طریق انجام آن ها تمرکز بیشتری به دست می آورند. در واقع وسایل خانه بازی کودک برای تقویت مهارت های مختلف کودکان به خصوص آن هایی که به پیش دبستانی می روند، کاربرد زیادی دارند. اما تعدادی از بازی های کاربردی در منزل را هم معرفی کردیم. یکی دیگر از این بازی ها، پرش از گدازه ها است. تعدادی بالشت و کوسن را روی زمین قرار دهید و به کودک بگویید زمین پر از گدازه های آتش است. کودک شما وظیفه دارد که با پرش از روی بالشت ها جان خود را نجات دهد.

بازی با پاستا

تعدادی از پاستا ها به شکل های مختلف را در یک ظرف بریزید و از کودک خود بخواهید که هر یک از آن ها را با توجه به شکلی که دارند در ظرف های مجزا قرار دهند. همین برداشتن پاستا ها و حرکت انگشتان به تقویت مهارت های حرکتی ظریف کودک کمک زیادی می کند. در واقع مهارت های حرکتی کودک باید هم در نوع ظریف و هم درشت تقویت شود. در پارک های کودک هم تجهیزات مختلفی برای آشنایی با مشاغل قرار دارند. کودکان برای آشنایی با شغل ها و بازی کردن با وسیله ها باید قطعات موجود در تجهیزات خانه مشاغل کودک را جا به جا کنند و همین جا به جا کردن و در دست گرفتن وسایل مختلف به تقویت قدرت انگشتان کمک زیادی می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.