آموزش ساخت تاب فلزی

آموزش ساخت تاب فلزی

همانطور که می‌دانید تاب و سرسره خانگی یکی مهیج‌ترین وسایل خانه بازی کودک است که ساختن آن کار چندان سختی نیست. به طوری که می‌توان نمونه‌های دست ساز آن را در اغلب ویلاها و خانه‌های قدیمی مشاهده کرد. برای شروع ساخت تاب باید 3 مرحله را در نظر گرفت:

1.     اندازه‌گیری فضایی که تاب از آن آویزان می‌شود

توجه داشته باشید که برای آویزان کردن تاب دو راه دارید: تاب‌ها یکی از بازی‌های سنتی و محبوبی هستند که همواره برای کودکان و حتی بزرگترها جذابیت داشته‌اند. ساخت یک تاب فلزی از جمله پروژه‌های خلاقانه و دست‌ساز است که می‌تواند به شما احساس رضایت دهد. در این مطلب آموزشی، ما به شما نشان خواهیم داد چگونه یک تاب فلزی یا چوبی زیبا و قابل استفاده بسازید.

مرحله اول: شروع ساخت تاب فلزی

 

  • آویزان کردن آن از سقف
  • آویزان کردن آن از پایه‌های فلزی

پیشنهاد ما این است که برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها، تاب کودک را از طریق سقف یا تیرچه آویزان کنید. شما باید به دنبال سقفی باشید که دارای تیرچه، تیرآهن روباز یا سایر عناصر سازه‌ای باشد و بین آن‌ها نیز شکاف وجود داشته باشد. وجود تیرچه و تیرآهن به شما اجازه می‌دهد تا زنجیرهای تاب را با قلاب آویزان کنید.

حال باید ارتفاع سقف از سطح زمین را اندازه‌گیری کنید. معمولا سقف خانه‌ها 3 متر است. اما اگر تمایل دارید که ارتفاع تاب بیشتر باشد، می‌توانید از گزینه دوم یعنی آویزان کردن آن از پایه‌های فلزی دست ساز استفاده کنید. برای این منظور می‌توانید پایه‌های فلزی را تا هر ارتفاعی که می‌خواهید بالا ببرید.

سپس باید صندلی‌ و جای نشیمن را انتخاب کنید. برای اندازه‌گیری ارتفاع تکیه‌گاه (پشتی) و نشیمن صندلی می‌توانید از  صندلی‌های مشابه که در آن احساس راحتی می‌کنید، کمک بگیرید (به عنوان مثال یک صندلی غذاخوری).

معمولا تاب‌های فلزی استاندارد در پارک دارای صندلی 508 میلی‌متری و پشتی 457 میلی‌متر هستند که برای یک فرد قد بلند راحت است. اما ممکن است برای افراد کوتاه قامت که پاهای کوتاهی دارند مناسب نباشد. لذا، انتخاب ابعاد مناسب برای صندلی تاب خانگی کودک بستگی به اهداف و سلایق شما دارد.

 

بیشتر بخوانید: وسایل مورد نیاز برای ساخت ترامپولین

2.     لوازم مورد نیاز را تهیه کنید

بعد از این که فضای مورد نیاز برای نصب پایه‌های تاب را انتخاب کردید، تمام ابزارها از جمله بست‌ها، دریل، پیچ و مهره، زنجیر و غیره را جمع‌آوری کنید. در اینجا لیستی از مهمترین ابزارهای مورد نیاز بر اساس نوع آن‌ها تقسیم شده است:

ابزارها:

  • اره گرد
  • اره برقی
  • چکش
  • نوار اندازه‌گیری
  • مربع
  • دریل و مته

اتصال دهنده‌ها:

  • پیچ های چوبی
  • پیچ قلابدار

روکش فلزی:

  • بسته به اهداف خود می‌توانید ابعاد مختلفی را برای این کار در نظر بگیرید. سعی کنید از روکش آلومینیومی استفاده کنید که از بقیه روکش‌های فلزی سبک‌تر است. پیشنهاد ما خرید نیمکت فلزی پارکی از فروشگاه‌های معتبر است.

3.     انتخاب میز کار

اکنون که تمام ابزار را جمع‌آوری کردید، وقت آن است که یک میز مناسب برای قرار دادن آن‌ها انتخاب کنید. پیشنهاد ما استفاده از میزهای نهارخوری پلاستیکی است.

مرحله دوم: اندازه‌گیری و برش تاب

آموزش ساخت تاب فلزی

حالا نوبت به اندازه‌گیری و برش دادن قطعات تاب است. در این مرحله باید ایمنی را اولویت قرار دهید.

1.     تخته‌ها را برش دهید (اگر از تخته استفاده می‌کنید)

تخته‌هایی با ابعاد مشخص را ببرید و برش دهید. این تخته‌ها ابعادی به ابعاد حدود 50*100 میلی‌متر دارند. همچنین از تخته‌هایی با طول 1.5 متر نیز می‌توانید استفاده کنید

اگر قصد دارید تمام این تخته‌ها را روی هم بچینید و یکجا برش دهید، توصیه می‌شود که این برش به صورت طولی انجام شود.

اما اگر از ورق‌های آلومینیومی استفاده می‌کنید، می‌توانید به همین ابعاد آن را با دستگاه فرض برش دهید. البته، همانطور که در بالا نیز گفتیم، پیشنهاد ما خرید یک صندلی فلزی آماده است.

2.     تخته‌ها یا روکش‌های فلزی برش خورده را به صورت دایره‌ای درآورید

  • عرض قطعه‌های صندلی باید 19 میلی‌متر باشد.
  • عرض تخته‌های عقب (که وزن کمتری تحمل می‌کند) هم باید 19 میلی‌متر باشد.
  • اگر ارتفاع صندلی 508 میلی‌متر باشد، برای ایجاد فاصله بین تخته‌ها، تنها به حدود 17 تخته نیاز خواهید داشت.
  • اگر ارتفاع پشتی صندلی 457 میلی‌متر باشد، فقط به 15 تخته پشتی احتیاج دارید.

در صورتی که ابعاد صندلی یا پشتی تاب و سرسره کودک مورد نظر شما با ابعاد مثال فوق متفاوت باشد و نیاز به تعداد دقیقی از تخته‌ها یا روکش فلزی داشته باشید، توصیه می‌شود کمی تخته‌های اضافی تهیه کنید. این تخته‌های اضافی می‌توانند به شما کمک کنند تا قسمت‌های خالی رو پوشش دهید.

3.     دو سر هر تخته یا روکش فلزی را سوراخ کنید

  • با دریل، دو انتهای هر تخته را به قطر 25.4 میلی‌متر سوراخ کنید. این سوراخ‌ها بعداً در زمان اتصال تخته‌ها به قاب، برای جلوگیری از جدا شدن آن‌ها از هم استفاده خواهند شد.
  • بسته به نیاز، ممکن است لازم باشد مرکز هر تخته را نیز سوراخ کنید. اگر نیمکت کوتاهی را می‌سازید یا از چوبی سخت استفاده می‌کنید، ممکن است نیاز به پشتیبانی مرکزی نداشته باشید. اما در صورت تردید، بهتر است از پشتیبانی مرکزی استفاده کنید.
  • همچنین، چهار یا شش تخته برای تکیه‌گاه‌های پشتی و پایین صندلی برش دهید. ابعاد این تخته‌ها باید با ابعاد زیر نیمکت شما متناسب باشند: 6*2 اینچ و 51 میلی‌متر عمق.
  • اگر نیمکت شما فقط به تکیه‌گاه‌های بیرونی نیاز دارد، دو تکیه‌گاه برای پشتی و دو تکیه‌گاه برای پایین آن برش دهید. اگر نیازی به تکیه‌گاه مرکزی دارید، می‌توانید از هر کدام سه عدد برش بزنید.
  • طول قطعات پشتی باید با ارتفاع نیمکت متناسب باشد. طول قطعات پایینی نیز باید با عمق صندلی برابر باشد.

این نکات به شما کمک می‌کنند تا صندلی یا نیمکت چوبی تاب و سرسره فلزی خانگی خود را به درستی بسازید و از تخته‌های دارای سوراخ‌های اضافی برای اتصال به قاب استفاده کنید.

4.     قطعه تکیه‌گاه را با اره برش دهید

در این مرحله باید پشتی را توس اره برش دهید تا هم اندازه صندلی شود. انتهای باریک را کمی طولانی بگذارید. این بدان معناست که شما باید انتهای باریک یا نوار بر روی تخته‌ها را کمی بیشتر از اندازه معمول بگذارید. این اقدام باعث می‌شود تخته‌ها به هم چفت شوند و به شکل محکمی در کنار یکدیگر قرار بگیرند. این عملیات را با استفاده از تکه‌های پشتیبانی پایین انجام دهید تا تخته‌ها به طور استوار به هم چفت شوند و پایداری داشته باشند.

بیشتر بخوانید: ترامپولین چیست و چه مزایایی برای سلامتی دارد؟

تاب را سر هم کنید

آموزش ساخت تاب فلزی

اکنون وقت آن رسیده است تا تاب و سرسره پارکی را سر هم کنیم. برای این کار مراحل زیر را طی کنید:

1.     پیچ کردن اتصالات

در ابتدا، باید سوراخ‌های اولیه برای پیچ‌ها که برای اتصال هر جفت تکیه‌گاه به کار می‌روند را با ابعاد مشخصی سوراخ کنید. سپس این سوراخ‌ها را با پیچ‌های چوبی با روکش فلزی به قطر 89 میلی‌متر ببندید.

این اتصال حیاتی است، زیرا پیچ‌ها تنها عامل اتصال تکیه‌گاه‌ها به یکدیگر هستند و فشار زیادی روی آن‌ها وارد می‌شود. بسته به طول اتصال، ممکن است لازم باشد دو پیچ را در زوایه‌های مخالف قرار دهید.

سپس تخته داخلی ترین را که قبلاً بریده‌اید، روی آن قرار دهید. اطمینان حاصل کنید که تکیه‌گاه‌ها به طور مساوی فاصله ‌گرفته و تمام تکیه‌گاه‌های عقب را در یک جهت قرار داده‌اید. سپس تخته مرکزی را در جای خود با پیچ ببندید.

در مورد قرار دادن تخته‌ها، اطمینان حاصل کنید که از هر دو طرف تکیه‌گاه بیرون نزند، به جز در مواردی که برای نصب دسته‌های صندلی از برآمدگی‌ها استفاده می‌کنید. دسته‌های صندلی بعداً به تکیه‌گاه‌های جانبی متصل خواهند شد.

2.     تراز کردن اتصالات

از مربع قاب‌بندی استفاده کنید تا مطمئن شوید که قطعات پشتیبانی با تخته مقدماتی مربع هستند. سپس سایر تخته‌ها را پیچ کنید.

تکیه‌گاه‌ها را قفل کنید (با جابجایی آن‌ها به پهلو) تا زاویه 90 درجه کاملتری داشته باشید. سپس، تخته‌های دیگر را در سراسر صندلی قرار دهید و فاصله‌ای به عرض 6.35 میلی‌متر بین آن‌ها باقی بگذارید. این فاصله ممکن است با برش تخته‌های بیشتر تنظیم شود. این تخته‌ها را می‌توانید موقتاً بچسبانید یا بهتر است آن‌ها را به طور محکم ببندید. در هر صورت، ممکن است نیاز به تنظیم آن‌ها داشته باشید تا فاصله به طور یکنواخت باشد.

در نهایت، از تخته‌های ضخیم‌تر (3/4 اینچ) برای قسمت‌های صندلی و از نوارهای با عرض 13 میلی‌متر برای قسمت پشتی استفاده کنید.

3.     ساخت جای دست

شما می‌توانید برای جای دست خود در دو طرف صندلی چند تکه چوب یا میله نصب کنید. این تکه‌ها را متناسب با اندازه پشتی ایجاد کنید، به طوری که نه خیلی کوتاه و نه خیلی بلند باشند.

4.     آویزان کردن تاب

در نهایت وقت آن رسیده تا زنجیرها را به صندلی وصل کنید و آن را از سقف یا پایه‌هایی که از قبل درست کرده‌اید آویزان کنید. برای آویزان کردن یک صندلی تاب، ابتدا باید یک زنجیر یا طناب مقاوم را از سقف یا نقطه محکمی برنگزار کنید. سپس با استفاده از یک قلاوی محکم، صندلی تاب را به انتهای زنجیر یا طناب ببندید.

مطمئن شوید که اتصال محکمی دارد تا ایمنی و استحکام صندلی تاب تضمین شود. بعداً می‌توانید صندلی تاب را از طناب به طور ایمن برگردانید و از آن لذت ببرید. همچنین برای افزایش ایمنی، از طناب‌ها یا زنجیرهای مقاومی استفاده کنید و مطمئن شوید که سقف یا نقطه آویزان کردن نیز محکم و ایمن است.

سخن پایانی

در این مطلب با نحوه ساخت تاب فلزی آشنا شدیم. به طوری که با مراحل و تکنیک‌های اساسی برای ایجاد یک تاب فلزی زیبا و مهارتی آشنا شدید. با ساخت این تاب فلزی، می‌توانید یک مهارت جدید به دست آورید که می‌تواند در پروژه‌های دیگر نیز مفید باشد. به یاد داشته باشید که ادامه دادن به تجربه و تمرین باعث بهبود مهارت‌های شما خواهد شد، پس منتظر چه هستید؟ به سراغ ساخت تاب فلزی بروید و از آن لذت ببرید!

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.