کارهایی که در مهد کودک انجام می شود-موگه پارک

کارهایی که در مهد کودک انجام می شود

هر روزه، هزاران کودک در مراکز مهد کودک در سراسر کشور با دوستان خود اوقات شادی را می گذرانند و در کنار بازی، چیزهای جدیدی را نیز یاد می‌ گیرند. مراکز مهد کودک یک گزینه عالی برای والدینی هستند که برنامه کاری فشرده‌ ای دارند و همچنین برای فرزندان آن ها که می‌ توانند از مزایای این مراکز بهره‌ مند شوند. یک مرکز مهد کودک خوب، علاوه بر آموزش مهارت ‌های ضروری برای موفقیت در مدرسه و زندگی، یک محیط امن و پرورش ‌دهنده برای کودکان فراهم می ‌کند. مهد کودک نقش مهمی در رشد تحصیلی کودکان دارد، زیرا اغلب این تجربه، اولین سال رسمی آموزش آن ها است. کودکان در طول مدت رفتن به مهد کودک، در کنار بازی با وسایل خانه بازی کودک و یادگیری مهارت‌ های جسمی و روحی جدید، مهارت‌ های اجتماعی را نیز تمرین می‌ کنند.

یشتر بخوانید: مربی مهدکودک چه وظایفی دارد 

مهارت های مورد انتظار در آغاز دوران مهد کودک

فهرست زیر نشان دهنده مهارت هایی می باشد که کودکان در مهد سعی می کنند در مدت یک سال یاد بگیرند. شما می توانید این مهارت ها را از قبل با کودک خود تمرین کنید. البته نیازی نیست که خود و فرزندتان را تحت فشار قرار دهید. به خاطر داشته باشید که این لیست تنها نشان دهنده اهداف کلی تاسیس مهد کودک است. انتظارات دقیق یک مهد کودک با در نظر گرفتن برنامه آموزشی آن تعیین می شود و هر یک از آن ها با دیگری تفاوت دارد.

بیشتر بخوانید: دکور مهد کودک 

  • شناسایی بعضی از حروف الفبا
  • در دست گرفتن صحیح مداد، ماژیک یا مداد شمعی
  • نوشتن نام کوچک تا حد ممکن
  • شمارش اعداد از ۱ تا ۱۰
  • پرتاب کردن توپ
  • دسته بندی اشیا بر اساس شکل، اندازه و تعداد
  • حرف زدن با استفاده از جملاتی کامل
  • شناسایی بعضی از علامت های دیداری مثل توقف
  • شناسایی کلمات هم قافیه
  • استفاده راحت از رنگ، چسب و ابزار هنری دیگر
  • دانستن نام کامل، آدرس و شماره تلفن خانه و تاریخ تولد
  • بازی مستقل یا تمرکز بر روی یک فعالیت به مدت ۱۰ دقیقه و به همراه یک هم کلاسی
  • مدیریت در زمان نیاز به استفاده از سرویس بهداشتی
  • پوشیدن لباس خود
  • پیروی از دستورالعمل ها
  • مرتب نمودن وسایل خود
  • گوش دادن به داستان و عدم ایجاد مزاحمت
  • تحمل دوری از خانواده
  • توانایی انجام کارهایی مثل بستن بند کفش یا زیپ ژاکت

بیشتر بخوانید: مهد کودک های موفق از چه فاکتور هایی استفاده می کنند  

اگر کودک شما تمامی مهارت های لیست بالا را ندارد، نیازی به نگرانی نیست. زیرا فرزند شما قرار است مطالب زیادی را در مهد کودک یاد بگیرد. شما باید اجازه دهید فرزندتان مهارت هایش را به شما نشان دهد. برخی از توانایی های کودکتان می تواند شما را غافلگیر سازد. اگر شما تصمیم به راه اندازی مهد کودک دارید، در گام اول باید برآورد کنید که در ابتدای راه، تاسیس مهد کودک چقدر سرمایه می خواهد؟

کارهایی که در مهد کودک انجام می شود-موگه پارک

کارهایی که در مهد کودک انجام می شود-موگه پارک

آموزش ها و فعالیت هایی که در مهد کودک انجام می شود

برنامه‌ های آموزشی مهد کودک به صورت جامع و سازمان ‌یافته طراحی می ‌شوند تا به توسعه چند جانبه کودکان کمک کنند. این برنامه‌ ها، توسط گروه متخصصان آموزشی و رشد کودکان تهیه شده و بر اساس اصول تربیتی و آموزشی مدرن تدوین می‌ شوند. مدیران مهد کودک پس از فراهم کردن مدارک لازم برای تاسیس مهد کودک

می توانند اگر سرمایه کافی مورد نیاز برای این امر را موجود ندارند، اقدام به گرفتن وام برای تاسیس مهد کودک

نمایند. کودکان می توانند به عناصر و فعالیت‌ هایی آموزشی زیر را در مهد کودک بپردازند:

بیشتر بخوانید: اضطراب جدایی در مهد کودک

  1. بازی و سرگرمی

در مهد کودک، بازی و سرگرمی به عنوان روش اصلی آموزش و یادگیری استفاده می ‌شود. این بازی ‌ها طراحی شده ‌اند تا همراهی کودکان با مفاهیم مختلف را آسان کرده و توانایی‌های اجتماعی، حرکتی، خلاقیت و تفکر منطقی آنها را تقویت کنند. بخش از فعالیت‌ ها و بازی ‌ها، به توسعه مهارت ‌های شناختی کودکان کمک می ‌کند. مثلاً فعالیت ‌هایی که به تقویت حافظه، توجه، استدلال، حل مسئله و تفکر خلاق کودکان ارتباط دارند.

  1. آموزش مهارت ‌های اجتماعی

مهد کودک، به کودکان کمک می ‌کند تا مهارت ‌های اجتماعی اولیه را یاد بگیرند. این مهارت ها، شامل همکاری، به اشتراک گذاشتن، احترام به دیگران، حل تعارض و ارتباط برقرار کردن با دیگران می باشد. همچنین در مهد کودک، به کودکان ارزش‌ ها و اصول اخلاقی را آموزش می ‌دهد. این شامل مفاهیمی مانند صداقت، مسئولیت پذیری و همدلی است. اگر شما نیز تصمیم به تاسیس یک مهد کودک دارید، لازم است در ابتدا، اطلاعاتی درباره شرایط مجوز مهد کودک کسب کنید.

  1. آموزش مهارت ‌های زبانی

مهارت ‌های زبانی کودکان در مهد کودک بالاتر می رود. از جمله این مهارت ها می توان به مهارت های گفتاری، شنیداری، خواندن و نوشتن اشاره کرد. کودکان با فعالیت‌ هایی مانند جمله سازی، خواندن کتاب‌، گوش دادن به داستان‌، گفتگو با دوستان و معلمان و تمرین ‌های نوشتن، زبان خود را تقویت می ‌کنند.

  1. توانمند سازی حرکتی

مهد کودک فعالیت‌ های حرکتی را برای توانمند سازی حرکتی کودکان ارائه می ‌دهد. این شامل بازی ‌های گروهی و فعالیت ‌هایی مانند پرش، پریدن، راه رفتن، تعقیب و گریز و بازی ‌های تعاملی دیگر است. برخی فعالیت ‌های حرکتی و ورزشی نیز جهت توسعه حرکت بدنی کودکان در نظر گرفته می ‌شود. این فعالیت‌ها شامل رقص، ژیمناستیک، تمرینات تعادلی هستند.

  1. فعالیت‌های هنری

افرادی که علاقه مند به راه اندازی مهد کودک هستند، باید از شرایط تاسیس مهد کودک

در ابتدای کار، آگاه شوند. همچنین مدیران این نکته را بدانند که هنر و خلاقیت، نقش مهمی در مهد کودک دارند. کودکان از طریق نقاشی، رنگ آمیزی، ساخت و ساز، آفرینش با مواد قابل حمل و سایر فعالیت ‌های هنری، خلاقیت خود را بیان می‌ کنند و مهارت ‌های هنری خود را توسعه می ‌دهند.

بیشتر بخوانید: نوین ترین روش تدریس در مهد کودک های اروپا چیست؟  

بهترین سن برای مهد کودک فرستادن کودک چه سنی است   

  1. آشنایی با مفاهیم علمی و ریاضی

در مهد کودک، فعالیت ‌هایی برای آشنایی کودکان با مفاهیم علمی و ریاضی انجام می ‌شود. این فعالیت ‌ها می ‌توانند شامل اکتشاف و آزمایش با مواد، بازی با اشیاء هندسی، شمارش، مفاهیم اولیه ریاضیات مانند جمع و تفریق و تجربه‌ های علمی ساده باشند که به صورت بازی و فعالیت آموزش داده می‌ شود.

  1. آموزش مهارت ‌های روزمره

مهد کودک به کودکان کمک می ‌کند تا مهارت ‌های روزمره مانند تغذیه سالم، خودکاربری، مهارت ‌های خود مختاری بهداشت و نظافت شخصی، لباس ‌پوشیدن و تنظیم زمان را یاد بگیرند. این مهارت ‌ها کودکان را برای زندگی روزمره بهتر آماده می ‌کند.

اگر قصد تاسیس مهدکودک دارید میتوانید ازطریق افرادی که قصد فروش مجوز مهد کودک خود را دارند، برای خرید مجوز اقدام نمایید.

بیشتر بخوانید: انتخاب اسم برای مهد کودک 

  1. طراحی برنامه ‌های آموزشی

مهد کودک برنامه‌ های آموزشی منظمی دارد که بر اساس نیازهای کودکان و هدف ‌های آموزشی تعیین می‌ شود. این برنامه ‌ها شامل فعالیت ‌های گروهی، فعالیت ‌های فردی، بازی ‌ها، آموزش ‌های تمرینی و فعالیت‌ های خلاقانه است. برنامه ‌های آموزشی مهد کودک بسته به محتوا، فلسفه آموزشی و استراتژی‌ هایی ممکن است متفاوت باشند. مهد کودک ها علاوه بر آموزش این موارد، فضا های آموزشی ایمن و دوستانه را برای کاوش و کشف به کودکان ارائه می ‌دهند. برنامه‌ های مهد کودک با هدف ایجاد محیطی پویا و پربار برای رشد و توسعه کودکان طراحی می ‌شوند.

کارهایی که در مهد کودک انجام می شود-موگه پارک

کارهایی که در مهد کودک انجام می شود-موگه پارک

بیشتر بخوانید: آموزش مهد کودک در خانه برای مادران خانه دار 5

کلام آخر

مهد کودک یک محیط آموزشی و تربیتی برای کودکان است که در این محیط، فعالیت ‌های متنوعی برای توسعه فیزیکی، شناختی، زبانی، اجتماعی و هنری کودکان انجام می‌ شود و درآمد مهد کودک

نیز در حد مطلوب و ایده آلی است. در این محیط، فعالیت‌ های متنوعی برای توسعه فیزیکی، شناختی، زبانی، اجتماعی و هنری کودکان انجام می ‌شود. مربیان مهد کودک از اعضای حیاتی جامعه ما بوده و نقشی بسیار مهمی در آموزش و تشکیل شخصیت کودکان دارند. بنابراین، جهت درک بهتر ویژگی ‌های یک مهد کودک، باید علاوه بر بررسی ضوابط طراحی معماری مهد کودک

، ویژگی ‌ها و عملکرد مدیران و مربیان آن مهد کودک را مورد بررسی قرار داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.